Home Bestemmingen Accommodatie Reisverslagen Diapresentatie Tarieven Contact

Reisverslag van augustus/september 2008, Zambia

ZOMAAR EEN DAG MET BAS SAFARIS IN DE LUANGWA VALLEY, ZAMBIA

Tijdens één van onze tochten in het South Luangwa National Park zagen we de geboorte van een kleine giraffe.
De pootjes van de baby giraffe waren al zichtbaar en na ruim een uur was de geboorte een feit. Of het een mannetje of vrouwtje was konden we niet zien maar in elk geval hebben we de baby een naam gegeven: Neeltje of Nelis.
Dit was slechts de ervaring van één dag want tijdens ons verblijf in het Wildlife Camp hebben we ontzettend veel gezien dank zij de uitmuntende begeleiding van Bas die zijn geweldige kennis van dieren en vogels aan ons heeft overgedragen.
Dat wij zo veel wild en vogels van dichtbij konden zien was zeer bijzonder en hadden wij niet verwacht. Ook de geuren en kleuren van Afrika zijn doorgedrongen tot in onze ziel.
Deze vakantie was voor ons onvergetelijk dankzij Bas die ons kennis heeft laten maken met een nieuwe en wonderbare wereld. De hele reis vanaf Lilongwe in Malawi naar het Wildlife Camp in Zambia en terug was ontzettend goed voorbereid.
Bas Safaris is een aanrader, zeker voor mensen die persoonlijke begeleiding op prijs stellen en niet in een grote groep willen reizen. Wij gaan zeker nog een keer met Bas op safari! Afrika: geweldig!!!

Nellie en John van Herk.

Zambia augustus/september 2008 Het echtpaar van Herk had de reis van hun leven, althans dat zeiden Nellie en John me regelmatig tijdens onze safari.
En dat terwijl ze al veel reizen samen hadden gemaakt.
De aankomst op het kleine vliegveld van Lilongwe, de hoofdstad van Malawi was al een belevenis voor ze. De eerste ontmoeting met het Afrikaanse land, de ontvangst van het autohuurbedrijf, al die "mannetjes" rond de huurauto tijdens het regelen van de papieren; het staat ze nog steeds op hun netvlies. De reis verliep voorspoedig, hoewel we wel wat gebruikelijk oponthoud bij de grens van Malawi met Zambia hadden.
De eerste stop bij Mama Rula´s Bed and Breakfast, net over de grens was een goede keuze: we waren moe van de nachtvlucht, en er zou nog een lange rit volgen over hobbelige zandwegen.
De volgende ochtend reden we relaxed over "golfkarton" naar het South Luangwa NP. Onderweg gestopt bij een prachtig meertje, een parel in de woestenij. Na het laatste dorp Mfuwe reden we door de buitengebieden van dit immense nationale park, dat net over de Luangwa rivier begint.
Het was een emotionele aankomst bij Wildlife Camp, althans voor Nellie. Alsof ze op haar geboortegrond terugkwam, zo voelde het voor haar.
De game drives in onze vehicle waren uitmuntend: veel bijzondere sightings, waaronder de geboorte van een giraffe!, een kudde buffels die langs onze auto naar het water stierde, heel veel olifanten, en schitterende vogels.
Tijdens onze night game drive (South Luangwa NP is één van de weinige parken waar dit toegestaan is) onder leiding van Sly, een zeer bekwame gids van het Wildlife Camp, eerst een "sundowner", en daarna het ultieme geluk om een luipaard met een kill te zien.
Zelf had ik nog de sensatie van de eeuw: liggend in mijn tented chalet, met alleen een gaasdoekje tussen mij en de buitenwereld, hoorde ik het gestage geritsel van bladeren. Ja hoor, een browsende olifant. En de lekkerste blaadjes natuurlijk pal naast mijn tent.
De kolos kon niet voor de tent langs, dus draaide zich om met de kop precies voor mijn gaasje! Als ik nu moest niezen zou het wel eens niet goed kunnen aflopen. Echt kicken!
De hele reis, die 10 dagen duurde, verliep perfect! Waar tijdens andere reizen er nog al eens wat mis gaat met boekingen, de auto, of tijdschema's, verliep het nu gesmeerd. Het bezoek aan een textielfabriekje in Mfuwe was een goede afwisseling; het gekochte wandkleed hangt nu bij Nellie en John pontificaal boven de 3-zits.